Forum: Åpent forum

Russe10'a er over

DSCF2721

Er russetida ferdig allerede? Ja. Minnene er i hvertfall mange. Takk og lov for at vi enda er unge og husker [de fleste av oss] det meste av russetida. Den nå ganske så velbrukte russebuksa henger oppe i skapet, noe som er trist. Etter å ha oppholdt seg i den i over en måned, er det litt trist å måtte gå i en vanlig bukse igjen. En ting er jeg ganske sikker på; buksa blir tatt godt vare på. Et mer minnerikt plagg en russebuksa kan jeg ikke komme på her og nå.

Kjære Rosthaugruss og andre vi har møtt under russetida: Takk for en super russetid!

Bildeserie med 25 bilder — bla ved å trykke på pilene

TRYVANN!

23.04.2010

23. april var dagen da vi vendte snuta mot Tryvann. Forhåpningene har lenge vært store, og jeg må si jeg var ganske så skjelven da jeg startet opp bilen. Å henge etter en annen russebil [siden vi ikke helt var sikre på veien til Tryvann] krever selvfølgelig at man gjør hva som helst for å ikke få noen imellom bilene, noe som førte til at russeknuta “kjør ti runder i rundkjøringa” ble utført. JA! – man kan faktisk bli svimmel av å kjøre i rundkjøring! Etter et par kvarters venting like ved Tryvann, fikk vi parkert bilen og gjort oss klare til parteey. Spencer & Hill og Scotty var klart høydepunktet, men det var også annet kongebra musikk. Jeg og Ingebjørg var ganske så flinke som slo opp telt og styra på etter den første fabelaktige kvelden /natta på Tryvann. Etter litt fiksing og ordning kom det opp og vi fikk til og med prata litt med våre nye naboer som vi hadde møtt tidligere på kvelden. "Verden er ikke så stor. " Dagen etter traff vi gamle kjente, noe som var utrolig koselig! Til russen 2011 som har tenkt seg på Tryvann: GLED DERE!

Bildeserie med 8 bilder — bla ved å trykke på pilene

Russeknuter, revy og revyfest - RUSSE10A ER I GANG

16.04.2010

Rosthaugrussen har kommet godt i gang med årets russeknuter! Rundt omkring i skolens mange ganger får man øye på rødkledde ungdommer som går med søppelpose rundt kroppen, knottpose i munnen, sminkefjerner i hånden og lignende.
Revyfolka har også vært veldig flinke! De fleste kom ut fra salen med et smil om munnen – pluss et par slitne lattermuskler. Etter revyen bar det til revyfesten. Denne festen tok av. Takk til Susannes mor som serverte egg og bacon. [NaM!] Sangene “Sextasy”, “Stamp on the ground” og “Gi meg, gi meg” ble spilt mange ganger. Nå er det TRE dager igjen til Tryvann. HERLIG.

Bildeserie med 9 bilder — bla ved å trykke på pilene

Årets første bad

14.04.2010

I går (14.05.2010) gikk turen til Rolighetsmoen. En liten bil stappa med fem glade “bademennesker” kjørte av sted. Synet som møtte oss var en stor snøklatt som sperret veien til stranda. Dette stoppet oss selvfølgelig ikke, så vi løp over det kalde pudderet. Med litt om og men fikk vi etter hvert løpt ut i vannet. Så tøffe som vi er, gjorde vi dette hele to ganger.

I dag har vi tatt knuter som fjerne sminke fra en kursing og applaudere for læreren.

Bildeserie med 11 bilder — bla ved å trykke på pilene

PÅSKE

paske(1)

PÅSKEN er her, og har i grunn vært her noen dager. Den nytes fullt ut, med masse påskegodt, late dager i solveggen (vel og merke hvis sola dukker opp) og kanskje til og med en skitur. Det har et par av bloggmedlemmene allerede gjort. Malin og jeg var så flinke at vi i år igjen, for tredje gang, gikk Holmvassløpet. Noe nedbør møtte oss i starten, men humøret var på topp likevel. Sola kikka fram mot slutten også. SJOKOLADE var selvsagt viktig i pausa. ENERGI er i grunn ganske vesentlig for å kunne forflytte seg fra A – B på lettest mulig måte.
desverre er ikke påskeFERIE bare FERIE. Lekser er også en del av det å ha fri. Histroie, matte, norsk, you name it.. Martha Solveig bør vel få årets påskepris for ivrig leksejobbing. MEN her skal det vektlegges på det positive: Late dager i sola, masse påskegodt, skiturer, og kanskje en fest eller to =)
Det er i underkant av en måned til russefolket drar til Tryvann, og setter i gang med årets russefeiring : D

GOD PÅSKE ALLE SAMMEN : D

En vellykket bøssebæring

IMG 4402 – Kopi

Som overskriften taler, gikk bøssebæringen veldig bra! Vi møtte mange hyggelige mennesker på dørstokken som villig gav sitt bidrag til støtte for krafttak mot kreft. Beløpet Rosthaugrussen samlet inn, kom på hele 57 880.50 kr!

[Bilde kommer senere]

Et lite dikt for anledningen:
Russen ut fra biler springer
Bøsser med oss rundt dem går
Alle dørklokker på vi ringer
Bøssene da penger får

NB: Hvis du ikke var hjemme i går, finner du en lapp i postkassa. Hvis ikke: for å støtte krafttak mot kreft:
Givertelefon: 820 43 743 (kr 100,-)
Kontonummer: 1503 07 66056
wap.krafttakmotkreft.no

Gi penger til kreftaksjonen

727106 hffea967c6a75c28b0aac 664×6641

Nå er det kun et par timer igjen til vi skal gå som bøssebærere rundt omkring i Åmot og Sigdal. Pengene går til kreftaksjonen, og jeg håper så mange som mulig gir det de kan! Arrangørene av denne aksjonen har lagt ut et lokkemiddel til å få russen til å reise seg opp fra stolen ut til dørtrappene rundt omkring i Norges land; den skolen som har med flest russ som går rundt, vinner 10 billetter til kongeparken.

Støtt kreftaksjonen – det kan redde din nærmeste.

Russeknuter

Uten navn

Nå har russen på Rosthaug fått klar russeknutene! Internettet ble bombesprengt av dokumentnedlastninger av knute-filen. Skriveren spyttet ut ark etter ark mens markeringstusjene sprutet gule striper over russeknutene som russen ville utføre. Ifølge knutemødrene blir startskuddet løsnet 15. april 2010.
Pass opp pyntete kursinger! – Nå kommer vi med sminkefjerner og vannpistol!

Fløytelyder, røde/blå bukser, oppgira elever + muligens noen "mofsine" lærere

09.03.2010

Nyheten ble raskt spredd rundt omkring på Rosthaug videregående skole den 9. mars 2010. Hylende avgangselever løp rundt omkring i gangene, de siste, grå hårene på lærernes hoder poppet raskt ut av de kunnskapsrike hodene deres, og facebook ble “spamma” med “setningene”: RUSSEKLÆR. Russeutstyret fra Russ.no hadde endelig ankommet en av de siste videregående skolene som stod på russelista i Norge. Klasse etter klasse mottok vi de hvite plastikkposene som det med store, markerte bokstaver stod “Russeservice” på. Ut av posene ble det dratt frem blant annet russebukser, fløyter, strykemerker, russeluer, russekort, russesko og megafon. Når noen pustet lyd i russefløyta, var nok ikke jeg den eneste som fikk en følelse av at mai var kommet.

- Vi er selvfølgelig ikke kommet lenger enn mars, men vi trenger den tida vi har igjen til å pynte buksene, øve til eksamener og arrangere russerevy.

Vi i The Big Bang Russe10 kommer til å holde dere oppdatert mens vi mekker russebuksene.
I mellomtiden kan du nyte denne sangen: http://www.youtube.com/watch?v=2iu9A3qCnSw&feature=related
Eddy Wata – I like the way

Undertegnede og Malin gratulerer herved Ingebjørg, som i dag endelig bestod oppkjøringa! Denne etterlengtede lappen fortjente du, Bjørska! [big smiley]

Bazinga

Bildeserie med 2 bilder — bla ved å trykke på pilene

Hyttetur - del 2

På lørdag morgen våkna undertegnede og Ingrid med at de andre hyttejentene bråkte noe helt hinsies! Neida, det var da ikke så voldsomt, men det var god nok grunn til å stå opp(for å møte disse glade ansiktene). Vi pysja inn i stua og i møte med oss, men bare tenfor vinduet, fauka og vinda det noe helt forferdelig! Vi gjorde noen grimaser til hverandre og måtte innse med gretne uttrykk at vår planlagte skiferd til Fiskeløysinga, for å spise de deiligste vaflene ever og ta en knert i ny og ned, var urealistisk. Med fortsatt hengende grimaser slentra vi oss bort til frokostbordet for å innta litt kost. Ingebjørg hadde tidligere kjøpt inn det herligste pålegget for de sultne monstrene vi var.

Etter et helt nydelig måltid og litt pafftid på grunn av vår nedlagte plan, bestemte vi etter hvert å ta oss en tur ut, men vel og merke på beina. Vi kom oss ut, spaserte videre på den snødekkete veien helt til crazy Martha fant ut at hun ville snøbase! Etter noen minutters nøling fra de resterende, slengte alle seg uti og morsomt var det!(helt til undertegnede havna nederst og nærmest fikk klaustrofobi, but here i am!) Veien tilbake var ikke akkurat mindre uproblematisk. Selv om jakkehetta var godt trekt foran og fram, virket det nærmest som om vi hadde forfjamsa oss på selveste nordpolen! Men nok en gang, here we are!

Yes, jeg tar meg nå friheten til å spole litt lengre fremover til litt utpå kvelden, siden det er her det mest russebasic’e inntreffer, parteey^^(etterfølgende av underetegnedes ‘håndvrikk’. Ingeeen skjønner? > intern humor). Den første kvelden var nokså daffende, så vi hadde hele tiden minnet oss på at denne kvelden skulle bli enda fiffiere! Etterfulgt av et fortreffelig tacomåltid mekket av tha twins, Martha og Ingebjørg, inntok alle 4 sofaen. Etter en del ‘normal’ brettspilling hentet undertegnede det supre, men enda urørte TRERAD-SHOTSPILLET! Og i dette øyeblikket løftet vi hyttetaket til nye høyder! Etter en del blondy regler, der hele tida vinneren skulle fortsette å spille, fant undertegnede ut(siden hun var den personen, egotripp) at dette ble ganske heftig!
Vi gjorde om reglene, og det ble et mer gjennomsnittlig inntak på alle tre(siste hyttewoman valgte å se på film -
,).

Det ble også i løpet av denne kvelden tatt en rekke bilder og sagt en hel haug med mindre seriøse sølvkorn(velger å bruke dette ordet, siden disse var mindre gjenomtenkte enn gårsdagens, merkelig dettagitt ^^):
Martha: Ingebjøøørg! Ta bilde av meg og Malin mens vi tar én shot!
KNIPPPPS > Skravling mellom fotograf og shotter 1, mens undertegnede titter uskyldig ned på de resterende to shottene.
Et grimaselignende uttrykk setter seg i øynene til undertegnede
→ “jeg tok alle tre jeg likesågodt”!

The End, for this time! Kan jo slenge på en kjapp del 3, siden hjemturen fortsatt er gjennstående!

BAZINGA, mates!

Tryvann! - og hyttetur -del 1

26.02.2010

“Tryvann, Kongeparken, Tryvann”. Russebilen ‘The Powerpuff’s’ har tenkt seg å ta turen den 23. og 24. april, og jeg benytter selvfølgelig sjansen til å oppleve Tryvann. Det er kun et problem: www.billettservice.no er rammet av tekniske feil så det ikke går ann å bestille billetter. Flink som jeg er, ringte jeg nr som stod oppført på sida og gjorde meg klar til å bestille. På linja kom det en hermetikkstemme som forklarte at jeg var nr 8 i køen, noe som var helt ok. Problemet der var at etter 15 min fikk jeg den samme beskjeden for “hundreogfireogførtiende” gang, så jeg la på røret. [Ikke telefonrøret, for det har jeg ikke, men trykket på “avslutt” på mobiltelefonen. Slike nymotens dingsebumser..] Så da er det bare å håpe på at billettene ikke går like raskt unna som ferske hveteboller.

Så til en annen hendelse:
Vi i The Big Bang Russe10, som skrevet tidligere på bloggen, reiste på hytta til Ingebjørg sammen med Ingrid den siste helga i ferien. Målet var å komme i skikkelig russemodus. Etter å ha fylt bensin og hamstra med seg godteri og annet snop, heiv vi oss i bilene og bromma opp i retning Haglebu. [Ja, du leste riktig: bilenE. Det kreves to biler for å kjøre opp ski, hundrevis av bager, litt væske, godteri, tannbørster og fire heidundrandes ivrige ungdommer (eller kalles det voksne? Vi er jo tross alt myndige)] Etter en liten[!] stund med utpakking og “forhåndsbestilling” av senger, var det tid for å lage mat. Ingebjørg og undertegnede var plutselig veldig gira på å spille kinasjakk. Ingrid og Malin skjønte fort tegninga og begynte å kjevle ut pizzadeigen og kastet på et par skinkebiter her og der. [Det må tas med at vi, det vil si jeg og Ingebjørg, vasket opp og lovet middag dagen etterpå.]

Utover kvelden kom det et par gullkorn. Siden dere ikke vil skjønne poenget med noen av dem, slenger jeg kun med et par så vi som faktisk var der og opplevde dette kan trekke litt på smilebåndet nå midt i disse travle skoletider:
- “Je e ikkje lurete”
- “Hvis Ingrid skal skrike i venstre øre, må du kose med det høyre”
- “Med en skål følger en svelg”

Med magemuskler av stål (grunnet latter), vralta vi til senga og sa “hey-heey” til puta i 5-6- tida morgenen etter. Vi skulle jo være opplagte til å gå den lange turen på ski bort til Fiskeløysinga om et par timer…

Fortsettelse følger i neste innlegg
Men husk å pusse tenna så du ikke på dem får møkkete belegg

Og her sier jeg takk for meg siden naturfagboka stirrer på meg med sitt grusomme blikk. Nå skal det leses om arv for harde livet! Det er noen som har visket oss i øret at vi bør lese alt vi kan før russetida, for russen har visstnok ei ganske så travel tid i vente rundt mai-tider!

Bazinga

Bildeserie med 5 bilder — bla ved å trykke på pilene

Lite solskinn, men stavforsvinn

25.02.2010

Torsdag 25. februar, hadde bloggjentene vinterferie, og tok seg derfor en tur til Norefjell for å stå på ski. Det var mye latter fra ende til annen. Helt fra Malin kjørte seg fast i snøkanten da vi skulle dra fra meg, til vi gikk ut av bilen og holdt på å tryne. “Kjærringer bak rattet” haha. Da Martha Solveig var henta, og alle var på plass, bar det rett opp til fjellet, alle sammen med smilet om munnen :) og da vi omsider kom oss opp, lurte vi litt på hvem heis vi egentlig skulle ta, siden det er litt fler enn bare en der. Da heisen var funnet, og folka var klare, klarte undertegnede selvfølgelig å henge selene på buksa fast i heisen, slik at den måtte stoppes. Det endte i mye latter og festing av selene på buksa for å unngå nye uhell. “HAHA, jaja, da har jeg i alle fall lært det”.

Ulykkene stoppet ikke der. Etter en timeslang matpause med masse ny energi var vi klare til å stå på ski igjen. Etter minst 20 minutter med skifting, dogåing og skravling, var iveren stor etter å komme i gang igjen. Jeg tok tak i skiene mine og var på vei ut, før jeg utbryter: “Næmen, hvor er stavene mine?” Å siden har ingen sett noe til dem. Det var i grunn innmari surt, men men, sånn er det. Martha Solveig var som vanlig fotograf, og tok mange fine og morsomme bilder gjennom turen. Jeg må også legge til at det å hente Martha skulle by på nok en morsomhet. Det utspilte seg omtrent slik: Jeg sier til Malin: Det er opp her (null reaksjon), det er opp her (null reaksjon), det er opp her (ååå, NEI! ho var ikke her sa ho til meg), jammen det sa ho til meg. Okay, vi ringer!
Vi hadde kun kjørt noen meter for langt, og fikk snudd rimelig fort. En smilende og leende Martha sto klar ute og venta på oss.
takk til sjåfør (Malin) og fotograf (Martha Solveig) undertegnede er ulykkesfuglen (Ingebjørg)

Det var en super tur!

Annonse